Partners

Met onderstaande partijen heeft het bedrijf Bultersmekke Assistancedogs een structurele samenwerkingsrelatie.

De Roedelmethode

De gebruiker en de assistentiehond zijn lichamelijk en emotioneel afhankelijk van elkaar en onze samenwerking met De Roedel zal er voor zorgen dat zij elkaar nog beter gaan begrijpen wat leidt tot een nog betere samenwerking, taakuitvoering en wederzijds vertrouwen. In de afgelopen maanden hebben wij al veel gezamenlijke leermomenten gehad en vertrouwen erop dat de samenwerking tussen De Roedel en BultersMekke een verrijking zal zijn voor hen die gebruik maken van een BultersMekke assistentiehond.

Kenmerk van de roedelmethode is het sociaal leren.
Het leren van de soort eigen taal, waardoor sociaal gedrag (incl soorteigen normen en waarden, emoties, cognities en omgevingsinvloeden) mogellijk wordt.
Kenmerkend is dat sociaal leren wordt gestuurd en gemotiveerd vanuit emoties en niet door externe beloningssystemen.

ViaNeo

ViaNeo is een kleinschalige organisatie in Brabant en ondersteunt kinderen en jongeren in de leeftijd van 0 – 23 jaar met ontwikkelings-, gedrags- en gezinsproblemen.

Tijdens de speeldagen kunnen kinderen en jongeren in contact komen met begeleidingshond Mauro. Het is ook mogelijk om met je eigen hond te werken tijdens de ambulante begeleiding aan huis. Dankzij een begeleidingshond worden kinderen bewust van hun eigen gedrag en leren ze nieuwe vaardigheden. Een hond is onvoorwaardelijk en oordeelt niet, dit werkt erg laagdrempelig voor kinderen.

Wanneer na de observatieperiode blijkt dat een assistentiehond een meerwaarde heeft voor zowel het kind als het gezin, is het mogelijk om een eigen assistentiehond op te leiden. ViaNeo en BultersMekke zijn hiervoor een samenwerking aangegaan.

Stichting De Hond Kan De Was Doen

De Stichting werft gelden voor de bekostiging van de opleiding van assistentiehonden. Dat is hard nodig. Slechts weinig mensen krijgen daarvoor een vergoeding van de zorgverzekeraar. Naar schatting maakt maar liefst 90% van de mensen die een assistentiehond willen, geen kans op een vergoeding. De Hond Kan de Was Doen maakte de afgelopen jaren de opleiding van tientallen assistentiehonden financieel mogelijk.

Geld effectief besteden

Voorzitter van de Stichting, Philip Korff de Gidts: ‘Het is natuurlijk belangrijk veel middelen bijeen te brengen. Maar net zo belangrijk is het om de toevertrouwde middelen effectief te besteden. Wij hebben in Bultersmekke Assistancedogs een partij gevonden die de opleiding van assistentiehonden hoogwaardig en relatief goedkoop verzorgt door de trainingen bij de deelnemers thuis te geven. Dat is niet alleen kostenefficiënt, deze manier gaat ook nog eens uit van de kracht van mensen zelf. Daarom heeft onze Stichting besloten om een nauwe samenwerking met Bultersmekke aan te gaan.

Erika Bulters, mede-oprichter van Bultersmekke Assistancedogs: ‘Wij zijn bijzonder verheugd dat De Hond Kan De Was Doen zich zo duidelijk in onze werkwijze herkent. En die herkenning is wederzijds. Het helpt enorm om mensen een financiële steun in de rug te geven. Dat kan net het duwtje zijn voor mensen die vaak sociaal in een isolement verkeren. Wij verwachten dat deze samenwerking veel  extra assistentiehonden zal opleveren’.

Landelijke estafette bij 10 jaar Bultersmekke Assistancedogs
In mei dit jaar is het 10 jaar geleden dat Erika Bulters en Joop Mekke besloten samen de opleiding van assistentiehonden anders aan te pakken. 10 Jaar is een mooie mijlpaal. Nog mooier is dat bijna 200 cursisten hun eigen hond hebben opgeleid tot een officiële assitentiehond. Dat wordt gevierd. En wel met een landelijke estafette voor de toegang van assistentiehonden.

Feest in Kerkwijk! Negen geslaagde teams
30 november in Kerkwijk. Een feestelijke diploma-uitreiking. Vergezeld van ouders, familie en vrienden namen zeven cursisten trots het certificaat in ontvangst. Bewijs van het succesvol afronden van het programma teamcoaching bij Bultersmekke Assistancedogs. Grote klasse! De namen van geslaagden en hun gecertificeerde assistentiehonden op de foto: Mirjam en Levias; Noah en Bliss; Wendy Bloemhof en Mellow; Edwin Leenards en Nahla; Linda Mons en Yip; Resie Oude Luttikhuis en Kweenie; Aad Lok en Remy.

Tweede informatie- en intakedag 29 januari volgeboekt
Op maandag 29 januari vindt de tweede ‘informatie- en intakedag’ van Bultersmekke Assistancedogs plaats. Na de succesvolle eerste dag in het najaar is nu ook de tweede dag volgeboekt. In de loop van januari maken we bekend wanneer de volgende dag wordt gehouden. Tijdens deze dag kunnen mensen die zelf een assistentiehond willen opleiden, persoonlijk kennismaken met Bultersmekke Assistancedogs. Daarnaast kunnen aspirant-cursisten individuele intakegesprekken voeren met Joop Mekke of Erika Bulters.