Over Bultersmekke Assistancedogs

Onder het motto 'samen het mogelijke mogelijk maken' leiden wij assistentiehonden op en bieden wij zorgondersteuning.

Opleiden van assistentiehonden

Een assistentiehond is een hond die geleerd heeft een persoon met een beperking te helpen met het uitvoeren van dagelijkse bezigheden. Een assistentiehond kan bij bepaalde beperkingen vooraf de persoon waarschuwen en mensen en hulpdiensten alarmeren. Eveneens zijn assistentiehonden in staat stress en angsten in belangrijke mate weg te nemen.

Elke assistentiehond bezit een aantal basisvaardigheden. Bultersmekke Assistancedogs vindt het belangrijk deze aan te vullen met specifieke vaardigheden die aansluiten op de beperkingen en behoeften van de persoon. Een assistentiehond is ook belangrijk op sociaal-emotioneel vlak. Daar zetten wij in ons opleidingsprogramma bewust op in.

Bultersmekke Assistancedogs verzorgt de opleiding van assistentiehonden voor volwassen en kinderen met

• fysieke beperkingen
  • epilepsie
  • autisme
  • PTSS, zowel beroepsgerelateerd als niet-beroepsgerelateerd
  • overige psychische problemen.

Organisatie

Bultersmekke Assistancedogs bestaat uit twee aparte organisaties. Een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van het programma teamcoaching en een Stichting die mensen ondersteunt in de bekostiging van de opleiding van de assistentiehond.

Het bedrijf Bultersmekke Assistancedogs wordt geleid door Erika Bulters en Joop Mekke, de oprichters van Bultersmekke Assistancedogs. De Stichting wordt geleid door een bestuur.

Erika Bulters en Joop Mekke: Samen het mogelijke mogelijk maken
Ruim 200 mensen waren present in Wijk bij Duurstede op het feest 10 jaar Bultersmekke Assistancedogs. Joop en Erika spraken de feestgangers toe: ‘Tien mooie en zeer intensieve jaren. Kijk waar we nu staan met zijn allen. Een prachtige organisatie met en voor prachtige mensen.

Estafette zet toegang assistentiehond zeer positief op de kaart
Op de zonovergoten eerste pinksterdag finishte de Landelijke Estafette Toegang Assistentiehonden in Wijk bij Duurstede. Onder aanvoering van initiator Helma Verhoeven en de Utrechtse deelneemster Anita Korff de Gidts legde de Estafette de laatste kilometers af. Alle 12 provincies. Ruim 2.000 kilometer in negen dagen en in totaal meer dan 100 deelnemers. Bewustwording. Dat was het centrale begrip van deze unieke actie.

TK-lid Bergkamp: Toegang is geen luxe maar een mensenrecht
'Iedere assistentiehond die wordt geweigerd, doet pijn en is er één te veel. Toegang is geen luxe, maar een mensenrecht. Dus ik steun deze actie van harte!' Met deze woorden gaf Tweede Kamerlid Vera Bergkamp 12 mei voor het gebouw van de Tweede Kamer het startschot voor de Landelijke Estafette Toegang Assistentiehonden.