Nationale Doppenactie

Stichting Bultersmekke Assistancedogs

Samen met initiatiefnemer Jan Boerhoop, zelf gebruiker van een assistentiehond, is Stichting Bultersmekke Assistancedogs sinds 2013 actief met de doppen-spaaractie. Met de opbrengst worden assistentiehonden opgeleid voor diegene die geen vergoeding krijgen van instanties.

Jan Boerhoop is in Heerhugowaard en omstreken begonnen en tegenwoordig ontvangen wij de doppen uit het hele land.

Het is een hele uitdaging om de inzameling en transport van de doppen te organiseren. Wij zijn daarvoor afhankelijk van vele vrijwilligers. Vrijwilligers die sparen en vrijwilligers die helpen de doppen te vervoeren naar één van de inzamelpunten.

Bent u voor Stichting Bultersmekke Assistancedogs een inzamelpunt maar staat u nog niet vermeld op deze pagina of wilt u als vrijwilliger meehelpen het vervoeren van doppen naar inzamelpunten te organiseren? Neem dan contact via j.mourits@stichtingbultersmekke.nl.

Stand van zaken januari 2018

Kilo's: 91.264

Opbrengst: € 16.258,60

Welke doppen sparen we

Goede doppen bevatten een driehoekje met
de volgende nummers en/of letters.

Welke doppen niet:

• Dopjes van medicijnen en naalden
  • Dubbele doppen (veiligheidsdoppen)
  • Doppen van pennen en stiften
  • Doppen van ander plastic (zie foto hieronder)

IJzeren doppen zoals van bierflesjes zijn ook welkom maar dan wel apart verpakt.

Inleveren

Gezien de kosten kunnen wij helaas geen doppen ophalen. U kunt doppen inleveren op één van de onderstaande inleverpunten. Wilt u voor uw regio inleverpunt worden en zorgdragen dat de doppen in één van onderstaande inleverpunten terecht komen. Neem dan contact met ons op.

Alkmaar e.o.

Tormentilweg 70
8042 MK Zwolle
MirjamDijks@hotmail.com

We hebben ook inleverpunten in Lunteren en Zaandam. Stuur een mail naar doppenactie@stichtingbultersmekke.nl en u krijgt van ons de contactgegevens.

Bestuurswissel Stichting Bultersmekke Assistancedogs
Op 21 maart nam Stichting Bultersmekke Assistancedogs afscheid van haar bestuursleden van het eerste uur. Van Yvonne Mol, Rob Klijn en Annelies Steenbrink. Zij hebben een stevige basis gelegd voor het werk van de Stichting: begeleiding en ondersteuning van cursisten die voor een assistentiehond niet in aanmerking komen voor een bijdrage van de zorgverzekeraar. Bijzonder bedankt voor jullie inspiratie, kameraadschap, inspanningen en mooie resultaten!

Autismegeleidehonden zeer belangrijk voor jongeren met autisme
Autismegeleidehonden hebben duidelijk een positieve invloed op het dagelijkse leven van jongeren met autisme. Deze conclusie trekken Marieke van Werven en Nathalie Vroom in hun studie ‘De effectiviteit van autismegeleidehonden’. Zij voerden onderzoek uit naar jongeren met een autisme spectrum stoornis (ASS) in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, USA en Canada. Het onderzoek telde 55 deelnemers. In Nederland namen onder meer cursisten van Bultersmekke Assistancedogs deel aan het onderzoek.

Record aantal mensen start programma teamcoaching
In 2017 zijn 49 mensen gestart met het programma teamcoaching. Niet eerder heeft Bultersmekke Assistancedogs zoveel nieuwe cursisten in een jaar kunnen verwelkomen. 'Wij zijn enorm verheugd dat steeds meer mensen met beperkingen hun eigen hond tot assistentiehond kunnen gaan opleiden', zegt Erika Bulters, algemeen directeur van Bultersmekke Assistancedogs. 'Tien jaar geleden zijn Joop Mekke en ik met veel ambitie gestart. Deze groei past goed bij ons motto ‘samen het mogelijke mogelijk maken’.'